Ny markedsplass – nytt publikum – ny type synlighet. Det er mange gode grunner til at TikTok bør bli en del av markedsmiksen din.
TikTok er en kreativ og trendsettende app for deling av korte videoer som ble lansert i 2017.
Som andre sosiale plattformer kan TikTok brukes til å markedsføre et merke, et produkt eller en tjeneste. Dette kan gjøres via forskjellige fremgangsmåter som for eksempel via influencer-markedsføring, betalt annonsering eller ved å lage organisk innhold som går viralt.
Selv om plattformen har blitt veldig populær, er det mange som nøler med å annonsere merkevaren sin på TikTok. Dette er trolig på grunn av tre antagelser:
Men! Ved å markedsføre seg på TikTok kan bedrifter øke merkekjennskapen, bygge ny og engasjert følgerskare, annonsere og selge produkter og tjenester til målgrupper, få tilbakemeldinger fra kunder og publikum, og gi kundeservice.
Hvis du fortsatt tror at TikTok bare er for ungdommen, går du glipp av et stort markedsføringspotensial for merkevaren din:
- TikTok rangeres som det sjette mest populære sosiale mediet i verden, og overgår Snapchat med antall månedlige brukere.
- I første kvartal av 2022 hadde TikTok over 1 milliard månedlige aktive brukere med 1,8 milliarder spådd innen utgangen av året.
- Appen har blitt lastet ned av 3 milliarder mennesker per dags dato og det blir sett 1 milliard videoer hver dag.
- Statistikk fra januar 2022 tilsier at annonsører har muligheten til å nå 885 millioner brukere (over 18 år) på TikTok.
- Brukerne av TikTok sprer seg over 150 markeder og 75 språk.
- 90% av brukerne besøker appen mer enn en gang om dagen – som vil si at majoriteten av brukerne er aktive og har en høy sjanse for å se annonsen din.
TikTok tillater kun videoinnlegg for organisk posting. Markedsføringsvideoer har derfor en større sannsynlighet for å bli sett på TikTok enn i andre sosiale medier, som Facebook og Instagram der videoer ofte blir scrollet forbi. Siden appens funksjon er å dele videoer vil en video-annonse oppleves som mindre påtrengende for brukeren og dermed ha større sannsynlighet for å bli sett. Annonsenes utseende kan (og bør) kamufleres som vanlig organisk innhold for å ikke bli scrollet forbi. I tillegg er ikke lyden i videoene dempet som standard. Alt dette gjør videomarkedsføring på TikTok mer effektivt enn andre steder.
Den gjennomsnittlige TikTok-brukeren engasjerer seg med appen 45 minutter om dagen. Appen er utformet til å oppdatere seg på trender som brukerne selv setter. Dette gjør at innholdet holdes nytt og engasjerende, som maksimerer sjansen for konverteringer. Å annonsere til brukere når de er engasjert er langt mer effektivt enn å annonsere til et passivt publikum.
Nedlastninger av appen øker og rangeres som en av de 5 beste nedlastede appene, noe som betyr at den fortsatt er ny og spennende for brukere. At TikTok blir stadig mer populært for et mangfoldig publikum av engasjerte brukere gjør plattformen til et ypperlig annonsealternativ for merkevareeksponering.
Det sier seg selv at hvis du ønsker å utvide merkevaren din til nye markeder, er TikTok et solid valg.
TikTok har flere ulike annonseformater som du kan mikse og matche for å passe merkevarebildet ditt.
Annonsen vises fem sekunder etter at brukeren først har åpnet appen. De kan vare opp til 60 sekunder og er fullskjerm med lyd. Her kan man legge til lenker.
Denne type annonser er veldig lik som den over, men dukker opp umiddelbart ved lansering, så det er det første brukeren ser. Dette kan være korte videoer, GIF-er eller statiske bilder som er i fullskjerm og kan også publiseres i brukernes «for deg»-feed (For You page). Brukere ser kun én merkevareovertakelse om dagen.
Dette er 9-15 sekunders lange videoannonser som vises i brukerne «For You»-feed. Disse kan inneholde CTA til eksterne nettsteder. Brukere kan samhandle med disse annonsene med kommentarer og likes.