Performance Max innleder et nytt annonseringsparadigme i Google Ads. Fra og være søkeordorientert er den blitt mye mer målgruppeorientert. Ikke ulik det vi er vant med på Facebook sin annonseplattform.
Men, Google og Facebook er veldig forskjellige. Billedlig forklart er Facebook bare en webside mens Google er hele internett. Forskjellen på de to aktørenes annonseinventar er derfor ganske enorm!
Google sine nettverk inkluderer:
- Søk
- YouTube
- En rekke forskjellige Google apps
- Google Maps
- Google Display nettverk
- Google Analytics
- Android
Google sin AI-teknologi høster data fra alle disse og kan derfor effektivt finne mulige kunder til bedriften din.
Perfomance Max annonsene skifter form og tilpasser seg alle kanalene som Google tilbyr:
- Søk
- Shopping
- Display
- YouTube
- Apps
- Discovery
- Local
Vi bruker tekst, bilder, video og feeds som Google automatisk skaper om til følgende annonsetyper:
- Søk
- Video
- Display
- Discovery
- Gmail
Google vil utnytte alle signalene fra alle nettverkene og lage kombinasjoner av annonseinnhold med hensikt av og oppnå maksimal ytelse (max performance) i salg, konverteringer eller fysisk trafikk til butikken.
Performance Max er til stede i hele kundereisen og viser annonser til brukerne på tvers av hvor de befinner seg i Google universet og reisen gjennom salgstrakten:
Den store, ganske radikale forskjellen, som er viktig og forstå - er at Pmax jakter på konverteringer/salg som primært fokus, mens den samtidig drives av målgrupper. Tidligere var utgangspunktet at vi selv måtte jakte på salgene via søkeord og nettverk.
Altså, frem til nå var det slik:
Med Pmax gjelder dette:
I og med at Performance Max er nytt så er det foreløpig mange som ikke er klar over hvilke muligheter den by på. Derfor er det nå og en stund fremover, kanskje Juli 2023 - mulig og utnytte situasjonen. De som er tidlig ute kan bli belønnet med mange billige konverteringer og høy ROI.